Οι «Παπαλίνες» είναι ένα brand(εμπορική ονομασία) πρωτότυπο και ευφάνταστο που στόχο έχει να γνωρίσει την ντοπιολαλιά, τις ομορφιές του νησιού μας και την κουλτούρα του τόπου μας σ’ όλο τον κόσμο και που εδώ που τα λέμε το έχει καταφέρει και με το παραπάνω, αφού Μυτιληνιές ατάκες πάνω σε μπλούζες, τσάντες, ποδιές, κούπες, σημειωματάρια, νεσεσέρ, καθώς και μια σειρά με χειροποίητα κεραμικά και άλλα αναμνηστικά δώρα, ταξιδεύουν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.
Πίσω από την ιδέα αυτή βρίσκονται η γραφίστρια Έφη Μυρμίγκου και ο web designer Νίκος Λαμπρίδης, Bρισαγώτες στην καταγωγή, οι οποίοι με καλοδέχτηκαν στο γραφείο τους, το «Lemonart», έναν καλαίσθητο χώρο τον οποίο έχουν διαμoρφώσει στην οδό Πατριάρχου Γρηγορίου 5, στην καρδιά της Μυτιλήνης και μου μίλησαν για το Μυτιληνιό brand που δημιούργησαν με τόση αγάπη, τις Παπαλίνες.….«Το όνομα Παπαλίνες το δώσαμε γιατί είναι το ψάρι σήμα κατατεθέν του νησιού μας, το έδεσμα που είναι πρώτο σε προτίμηση γνωστό και ως σούσι της Λέσβου. Θέλαμε το τουριστικό μας προϊόν να είναι ένα όνομα που θα είναι εύκολο και εύηχο και θα παραπέμπει στη Λέσβο, τί καλύτερο λοιπόν από τις παπαλίνες; Και να σου πω και κάτι; Ουσιαστικά ο κόσμος μας έδωσε το όνομα. Στην αγορά οι συνάδελφοι μας φώναζαν παπαλίνες, οι τουρίστες έρχονταν κι έλεγαν I wanna buy the sardines ( Θέλω να αγοράσω τις σαρδέλες), οπότε καταλήξαμε στις παπαλίνες…»
Μια ιδέα που προήλθε από την αγάπη τους για το νησί, τις παιδικές αναμνήσεις και τα ακούσματα της ντοπιολαλιάς των παππούδων και των γιαγιάδων τους….«Οι Παπαλίνες γεννήθηκαν γιατί θέλαμε να μείνουν και να αποτυπωθούν κάπου αυτά που ακούγαμε μικροί από τους παπpούδες μας στα καφενεία. Θυμόμαστε που έπαιζαν τάβλι κι έλεγαν εκφράσεις στη ντοπιολαλιά μας που τότε παρόλο που καταλαβαίναμε τα μισά απ’ ότι έλεγαν, μας άρεσαν, κι έτσι όταν επιστρέφαμε στη Αθήνα, τις λέγαμε στους φίλους μας στο σχολείο. Η Μυτιλήνη σαν νησί έχει τόσα πολλά να δώσει, θελήσαμε λοιπόν πέρα από τα εξαιρετικά τρόφιμά μας, να υπάρχει κι ένα άλλο είδος δώρου, ένα αναμνηστικό που θα μείνει και θα κρατάει ζωντανό κάτι που πάει να χαθεί με τα χρόνια. Θέλαμε να έχει κι η Μυτιλήνη ένα προσεγμένο αναμνηστικό. Κι η απόφαση ουσιαστικά πάρθηκε έπειτα από κουβέντα που είχαμε με τους φίλους μας, με τους οποίους μεγαλώσαμε μαζί και που με αυτές τις λέξεις πειραζόμασταν, τότε ήταν που ο Νίκος σκέφτηκε τί ωραία θα ήταν να τις γράφαμε και σε μπλουζάκια για να τις κρατήσουμε ζωντανές»….μας λέει η Έφη, ενώ ο Νίκος σε ερώτησή για τις ηλικιακές ομάδες και για τη γενικότερη ανταπόκριση του προϊόντος αναφέρει ότι…«Δεν υπάρχει ηλικιακή ομάδα. Είναι παιδιά από το Λύκειο έως άνθρωποι 80 ετών και πέρα από τους Λέσβιους που τα αγοράζουν για προσωπική χρήση ή για δώρα, μας προτιμούν και άτομα που δεν έλκουν την καταγωγή τους από το νησί. Έλληνες από διάφορα μέρη, από την Κρήτη για παράδειγμα έχουμε φανατικούς πελάτες, αλλά και ξένοι, όχι μόνο τουρίστες που επισκέπτονται το νησί, δουλεύουμε πολύ και με το e-shop (ηλεκτρονικό κατάστημα)»
Με τη σκέψη αυτή και με το Ιδιαίτερο design, τα ποιοτικά υλικά, τη φαντασία και με αρκετή δόση χιούμορ, οι «Παπαλίνες» δημιούργησαν προϊόντα που αμέσως ξεχώρισαν και συνεχίζουν να ξεχωρίζουν….«Θέλαμε να φοριούνται κι από νέους και το καταφέραμε. Ξέρεις πόσα νέα παιδιά ήρθαν και πήραν την μπλούζα «Η θειά μ’ η Αμιρσούδα τρία βρατσά φουρεί», γιατί ήταν ωραία σχεδιασμένη; Δεν ντράπηκαν να τη φορέσουν. Επίσης, οι μπλούζες με το «Καπαντίσκα», την «Τυραννίδα», την παπαλίνα, το καφενείο, τα κανονάκια και οι παιδικές μπλούζες έχουν μεγάλη απήχηση. Αυτό που σκεφτόμασταν εξ’ αρχής ήταν να κάνουμε γνωστή τη γλώσσα του τόπου μας και τις ομορφιές του νησιού μας με προϊόντα που παρ’ όλη τη χιουμοριστική διάθεση χαρακτηρίζονται από σεβασμό στην πλούσια παράδοσή μας»!….
Κάτι που φαίνεται πώς το έχουν πετύχει με αναμνηστικά που κάθε λέξη τους κρύβει από πίσω τη δική της ιστορία και αποτελούν έξυπνα δώρα που μπορούν να καλύψουν κάθε εορταστική περίοδο, μια που οι Παπαλίνες φρόντισαν να γεμίσουν με ντοπιολαλιά τα Χριστούγεννα, το Πάσχα ακόμα και τη γιορτή των ερωτευμένων….«Είναι ένα αντικείμενο που το γνωρίζουμε καλά γιατί το δουλεύουμε σαν γραφείο με τους πελάτες μας κι είπαμε γιατί όχι και με τις Μυτιληνιές ατάκες, σε είδη σπιτιού και διακόσμησης αλλά και σε εορταστικά είδη. Έτσι είχαμε τα στολίδια, τις λαμπάδες και όλα όσα έχετε δει….»
Και θα συμπληρώσω με τα πολύ όμορφα κεραμικά, αλλά και την καλλιτεχνική σειρά με σκίτσα και ζωγραφιές -δια χειρός Λενιώς που είναι η κόρη του Νίκου και της Έφης και η οποία είναι μια ταλαντούχα καλλιτέχνιδα με διακρίσεις στο ενεργητικό της- που αναδεικνύουν όμορφες γωνιές και τοπία του νησιού μας , όπως την προκυμαία της Μυτιλήνης με τον επιβλητικό Άγιο Θεράποντα, τον Μόλυβο όπως φαίνεται από το λιμάνι με το Κάστρο και την Παναγιά Κρυφτή, τοποθεσίες που είναι τυπωμένες πάνω σε μπλούζες, τσάντες κούπες και κάρτ ποστάλ. Αναμνηστικά που βρίσκουν ανταπόκριση και από το Δήμο Δυτικής Λέσβου, ο οποίος κάποια από αυτά τα χρησιμοποιεί για τη φημισμένη γιορτή της σαρδέλας, αλλά και ως δώρα στα πληρώματα της Aegean Regatta….«Θέλουμε να φαίνεται η Λέσβος σωστά, αυτό είναι που μετράει για εμάς, να είναι κάτι ποιοτικό και ωραίο που θα ξεφεύγει από το κλασικό και το μίζερο που κυκλοφορεί στα νησιά, για να μείνουν όλοι ευχαριστημένοι. Να δείξουμε ότι μπορούμε να βγούμε μπροστά, ν’ ανέβει το νησί μας κι η αλήθεια είναι ότι γίνονται πολλές προσπάθειες για αλλαγή προς το καλύτερο».
Έφη και Νίκο, με την ευφάνταστη ιδέα σας έχετε συμβάλλει κι εσείς σ’ αυτό!
Επιμέλεια: Ταξούλα Ζάχου
Παπαλίνες by Lemonart
Πατριάρχου Γρηγορίου 5, Μυτιλήνη (κοντά στη Μητρόπολη)
Τηλ. 22510 54125
E-shop: Papalines.gr
e-mail: i[email protected]
Instagram: papalines.gr
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΠΛΟΥΣΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Έφη Μυρμίγκου
Νίκος Λαμπρίδης